Naisilla tapahtumarikas alkuvuosi

28.1.2015

Vaikka vuosi on vasta aluillaan, niin naisten ykköspesisjoukkueessa on ehtinyt tapahtua paljon normaalisti niin hiljaisina vuoden ensimmäisinä viikkoina. Palaset alkoivat loksahdella paikoilleen, kun selvisi ettei yhteistyötä Turku-Pesiksen kanssa pystytä toteuttamaan suunnitellusti, eikä pelaajaliikennettä Turun ja Mynämäen välillä tulla ensi kesänä näkemään. Joukkueet ovat kuitenkin yhä treenanneet osittain yhdessä ja ehtineet jo pelata vuoden ensimmäisen harkkapelin. Seurajohto reagoi muuttuneeseen tilanteeseen nopeasti allekirjoittamalla farmisopimuksen Pöytyän Urheilijoiden suomensarjajoukkueen kanssa. Tällä yhteistyöllä pyritään mahdollistamaan ykkössarjassa pienemmälle vastuulle jääville pelaajille kilpailu peliajasta suomensarjassa, sekä vahvistettiin samalla Mynämäen omaa rosteria siirtämällä jo viime kaudella joukuetta edustaneen Petra Kaitosen paperit takaisin Mynämäelle. Lisäksi neuvottelut yhteistyöstä myös ylöspäin ovat varsin pitkällä, ja niistä voitaneen tiedottaa jo alkukevään aikana.

Pelikentän ulkopuolisten asioiden lisäksi myös harjoitushalleissa on tapahtunut, kun viikko takaperin naiset suuntasivat Kupittaan urheiluhallille testaamaan toistamiseen kuinka pitkälle loikilla mennään ja kuinka nopeasti 30 metriä taittuu. Pientä edistymistä näkyi niin loikissa kuin juoksussakin, mutta töitä on vielä tehtävä, jotta saadaan joukkueesta kaikki mahdollinen irti. Tätä varten juoksupuolelle on etsitty kuumeisesti apuja valmennukseen, ja senkin suhteen tilanne näyttää tällä hetkellä enemmän kuin hyvältä. Joukkueen valmennusryhmään liittyi alkuviikolla Teemu Salonen, joka aiemmin on vastannut mm. jokunen vuosi sitten Suomen nopeimmaksi kruunatun Jarkko Ruostekiven valmennuksesta. Samalla päivämäärällä valmennusosasto täydentyi Jari Lehdolla, joka ottaa vastuulleen 2.pelinjohtajan tehtävät ja mailamiehen roolin. Näin ollen valmennusryhmä on löytänyt lopullisen muotonsa, eikä pelaajapuolellekaan suuria muutoksia ole enää odotettavissa. Neuvottelut ovat vielä kesken parin pelaajan kanssa, mutta harjoitusringin koon ollessa jo nyt 15 pelaajaa, ei kovin aktiivisia tällä rintamalla enää tulla seuran puolesta olemaan.

Päättyneelle viikolle on mahtunut myös kaksi harjoitusottelua, joista ensimmäinen pelattiin Impivaaran talvihallissa viime torstaina, ja vastassa Turku-Pesiksen tutuksi tulleet naiset. Peli ei ollut kummallakaan joukkueella paljon muuta, kuin mitä ensimmäiseltä hallipeliltä saattoi odottaa, mutta toki joukkoon mahtui myös positiivisia asioita. Pelinjohodon kannalta ilahduttavaa oli, että ulkopelissä suoritusvarmuus oli hyvällä tasolla. Harhaheittojen ja kiinniottovirheiden määrä oli ihan siedettävällä tasolla, mikä näkyi taululla pelin päätyttyä vain yhtenä annettuna juoksuna. Arkipeli aiheutti sen, ettei Mynämäen pitkämatkalaiset päässeet paikalle, mutta paikkaamaan tulleet juniorit Sini Haataja ja Marika Suominen hoitivat oman tonttinsa kerrassaan loistavasti. Sinikin joutui takakentällä melkoisen pommituksen kohteeksi, mutta selvisi pelistä virheettömästi ja haki monta tärkeää koppia. Hienoa työtä juniorit! Sisäpeli taas oli hieman takkuisempaa ja turhia paloja nähtiin aivan liikaa. Palloa ei vain saatu nousemaan riittävästi, vaan turkulaiset saivat napsia helppoja paloja. Yhteensä omaan juoksusarakkeeseen kertyi viivoja puolenkymmentä.

Talven toiseen harkkapeliin sunnuntaina piti matkata vähän kauemmas aina Poriin saakka, missä vastaan asettui Laitilalta ykköspesispaikan saanut Porin kakkosjoukkue. Vesattaret osoittivat tasaista ja vahvaa tekemistä läpi ottelun, ja nyt pelistä oli jo paremmin havaittavissa se, että molemmat joukkueet ovat päässeet harjoittelemaan talven mittaan hallissa. Vaikka peli oli varsinkin ensimmäisellä jaksolla hyvin tasaista, niin Mynämäen naisilla tuntui peli olevan silti hyvin hallussa läpi ottelun. 3-tilanteet kirjattiin Vesattarille 9-16. Ensimmäinen jakso päättyi 4-3 voittoon. Toisella jaksolla peli vain parani ja kotijoukkue jätettiin nollille Vesattarien tehdessä kolme juoksua. Aiemmassa harkkapelissä takkuillut sisäpeli näytti nyt hyvältä. Henna Nurmi meni 100%:lla varmuudella kentälle (kärkilyönnit 6/6), mistä oli hyvä lähteä rakentamaan. Myös vaihtolyönnit onnistuivat hyvin ja nopsajalkainen Henna pääsikin yhtä kertaa lukuun ottamatta aina kotitaipaleelle asti tuoden lopulta 3 juoksua. Myös kakkoskärki teki hyvin tilannetta Nora Pilbackan kirmatessa ahkerasti pesävälejä. Juoksuja löivät pääasiassa Heidi Nurmi (3) ja Fanni Elo (2). Sisäpelin toimivuudesta kertoi myös se, että juoksujen vähyydestä huolimatta lähes täysi lyöntikierros saatiin pyöritettyä jokaisessa vuoroparissa. Myös ulkopeli oli vahvaa lukkari Salla Lehtosen johtamana. Salla oli psyykannut itsensä hyvään pelivireeseen ja vaikeutti Porin sisäpeliä korkeilla tolpillaan ja hyvällä pienien haulla. Etukenttä oli muutenkin tänään oikein sähäkkä Noran ja Fannin tehdessä näpeistä lukuisia paloja takapesille. Kopparit hoitivat tonttinsa hienosti ja Heidi osoitti käden olevan kunnossa tuhoten porilaisten kotiutusyritykset hurjilla polttoheitoillaan. Kahdessa pelissä Heidin edestä on yritetty puolenkymmentä kertaa kotiutusta merkkaamattomalla välilyönnillä, mutta yksikään yrittäjä ei tähän mennessä ole ennättänyt kotipesään ennen palloa. Myös Ida-Sofia Lehto oli ulkona itse varmuus ja napsi palloja linjassa hyvällä liikkeellä. Kaiken kaikkiaan valmennusjohto oli tyytyväinen näkemäänsä ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kuukauden kuluttua edessä on astetta kovemmat vastustajat, kun Vesattaret ottavat mittaa Porin Pesäkarhujen ykkösjoukkueesta ja Mansen Räpsästä halli SM-alkuturnauksessa 21.2. Sitä ennen ohjelmassa on vielä harjoituspeli 19.2. uudelleen Turkua vastaan.